Ξαφνικά "ξεπαγώνει" ο South Stream: Η Βουλγαρία μπαίνει στο σύμφωνο Ρωσίας-Ελλάδας-Ιταλίας
των Θεόφραστου Ανδρεόπουλου και Βασίλη Καπούλα
Στην αναβίωση του "νότιου διαδρόμου" ή αλλιώς γνωστού ως "South Stream" προχωράει η Ρωσία με σκοπό τον αποκλεισμό της Τουρκίας από οποιονδήποτε μελλοντικό σχεδιασμό και
την παράκαμψη της Ουκρανίας ως διαμετακομιστικού κέντρου του ρωσικού φυσικού αερίου, η οποία έχει πάψει από το 2014 μετά την ανατροπή του τότε νόμιμου προέδρου της χώρας Β.Γιανουκόνβιτς.
Μετά την υπογραφή προ δεκαπέντε ημερών στη Ρώμη από την ελληνική ΔΕΠΑ, την ιταλική Edison και την ρωσική Gazprom μνημονίου για την ανάπτυξη αγωγού φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Ιταλία έρχεται τώρα η Βουλγαρία και ζητά το "ξεπάγωμα" του South Stream όπως δήλωσε σήμερα ο Ρώσος αναπληρωτής υπουργός Ενέργειας
Yuriy Sentyurin. Δεν ήταν λοιπόν διόλου τυχαία η υπογραφή των τριών εταιριών καθώς συφώνησαν επί του πρακτέου για την κατασκευή του ρωσικού "νότιου διαδρόμου" από τα βουλγαρικά σύνορα μέχρι την Ιταλία! Φυσικά εταιρείες σαν την Gazprom και την Edison που είναι κολοσσοί δεν θα προχωρούσαν σε τέτοια συμφωνία εάν δεν γνώριζαν ότι κάτι αλλάζει στην βουλγαρική πλευρά. Ο Ρώσος υπουργός ενέργειας είπε "οι Βούλγαροι εταίροι ενεργά θέτουν το ζήτημα της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων για τον South Stream τουλάχιστον αυτή η πληροφόρηση έφτασε στο υπουργείο μας". Σημειώνεται ότι μόλις χθες ο Σέρβος πρόεδρος Τόμισλαβ Νίκολιτς δήλωσε ότι "ελπίζω να πραγματοποιηθεί ο South Stream παρά την πρότερη ακύρωσή του". Ούτε αυτή η δήλωση ήταν τυχαία, το πολιτικό timing έχει πάντοτε πρώτιστη σημασία και προπαντώς σημειολογία. Θυμίζουμε ότι η Ρωσία τον Δεκέμβριο του 2014 λόγω της αρνητικής στάσης της ΕΕ ανακοίνωσε την απόρριψη του "South Stream" Ο αγωγός θα περνούσε από τις Βουλγαρία, Σερβία και Ουγγαρία. Αντίθετα την θέση του πήρε η νέα χάραξη του Turkish-Greek Stream ο οποίος θα περνούσε από την Τουρκία και από τον Έβρο θα συνέχιζε μέσω του ελληνικού εδάφους. Αυτό το σχέδιο όμως ακυρώθηκε, λόγω της απερίσκεπτης ενέργειας της Τουρκίας να καταρρίψει το ρωσικό μαχητικό στον συριακό ενάεριο χώρο (έκτοτε τα τουρκικά μαχητικά αποφεύγουν να πετάξουν στα συριακά σύνορα από τον φόβο της άμεσης κατάρριψης) Πρόκειται λοιπόν για το πρώτο ρεαλιστικό βήμα που γίνεται τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση της αναβίωσης του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI και το οποίο μπορεί να καταστήσει δυνατή την υλοποίηση της περίφημης νότιας διαδρομής για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη δηλαδή ο ITGI θα λειτουργήσει σαν κομμάτι του South Stream. Την ελληνική εταιρεία αερίου εκπροσώπησε ο διευθύνων σύμβουλος Θόδωρος Κιτσάκος, ενώ για την Gazprom έδωσε το παρών ο ισχυρός άνδρας Alexey Miller αλλά και ο διευθύνων της Edison Marc Benayoun.
Είχε προηγηθεί της τελετής υπογραφής του μνημονίου συναντηση του Miller με την υπουργό οικονομικής ανάπτυξης της Ιταλίας Federica Guidi, ενώ το παρών έδωσε και ο γενικός γραμματέας ΔΟΣ του ΥΠΕΞ Γ. Τσίπρας.
Η συμμετοχή στο εγχείρημα του αγωγού δύο μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών όπως η ΔΕΠΑ και η Edison δημιουργεί το απαραίτητο έδαφος, ώστε, σε αντίθεση με άλλες προσπάθειες που καταβλήθηκαν στο παρελθόν, το έργο να εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγκρίσεις και να παρακάμψει εμπόδια που στο παρελθόν δεν επέτρεψαν σε ανάλογα σχέδια να προχωρήσουν.
Όπως αναφέρει η κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε από τις τρεις εταιρείες, ΔΕΠΑ, Edison και Gazprom, η συμφωνία αποτυπώνει το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία – μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία.
Για το σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη προτίθενται να εκμεταλλευθούν και αξιοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό το έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon. Το σημερινό τηλεφώνημα του Ρώσου προέδρου Β.Πούτιν στον Α.Τσίπρα μόνο εθιμοτυπικό δεν ήταν καθώς ήθελε να τον ενημερώσει για την αλλαγή πολιτικής που κυοφορείται στην Βουλγαρία ως προς το σχέδιο της "νότιας διαδρομής". Η συμφωνία αποτελεί άμεση απειλή για τον αγωγό που προέρχεται από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας και Ελλάδας και καταλήγει στην ιταλική περιοχή της Απουλίας Η αλήθεια είναι ότι το χάος στη Λιβύη, σε συνδυασμό με την έναρξη στρατιωτικής επέμβασης του ΝΑΤΟ στην χώρα αυτή, θα μείωνε σημαντικά τον εφοδιασμό σε πετρέλαιο της χώρας, ενώ η ιταλική ζήτηση για φυσικό αέριο είναι σχετικά ανεξέλεγκτη. Έτσι οι Ιταλοί αναγκαστικά θα σκεφτούν τον εαυτό τους όπως και πρέπει να κάνει ο καθένας. Στο επίκεντρο του νέου γύρου των δραστηριοτήτων της Gazprom στη νότια Ευρώπη ευρίσκεται και η Βουλγαρία όπου προωθείται νέα ενεργειακή συμμαχία. Στη Βάρνα, προβλέπεται η κατασκευή ενός νέου κόμβου φυσικού αερίου. Η Ελλάδα έχει προσφέρει στην Ρωσία την τεράστια γεωστρατηγική δυνατότητα πρόσβασης προς τη Μεσόγειο Θάλασσα, και παράκαμψης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και αποφυγή των τουρκικών "ορέξεων" (δείτε σχετικά πατώντας ΕΔΩ) Σε περίπτωση επιδείνωσης των σχέσεών της Ρωσίας με την Τουρκία, η Ελλάδα θα απομείνει ως κύρια χώρα διέλευσης των ρωσικών εμπορευμάτων. Η πρόταση αυτή πραγματοποιήθηκε ως γνωστό από το Εμπορικό Επιμελητήριο του Έβρου. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Επιμελητήριο , τα ρωσικά φορτία μπορούν να παραδοθούν σε ένα από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας ( Βουλγαρία) και στην συνέχεια θα μεταφέρονται δια ξηράς προς την Μεσόγειο Θάλασσα. Μπορούμε να εργαστούμε μαζί σε διαφορετικές περιοχές λαμβάνοντας υπόψιν ότι η πόλη έχει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια που επιτρέπει να παρακαμφθεί ο Βόσπορος και τα Δαρδανέλλια" είπε ο Ευάγγελος Λαμπράκης, Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης στο RIA Novosti το οποίο σημειώνει πως η Αλεξανδρούπολη είναι η πρωτεύουσα του νομού Έβρου. Το βασικό σχέδιο είναι να μεταφέρονται με φορτηγά τα εμπορεύματα στην Αλεξανδρούπολη και μετά να φορτώνονται σε πλοία και να πηγαίνουν στα λιμάνια προορισμού τους, παρακάπτοντας τα Δαρδανέλλια.
Η διοίκηση της Συμφερόπολης και το Εμπορικό Επιμελητήριο του Έβρου υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας που στοχεύει στην ανάπτυξη των κοινωνικο-οικονομικών και εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Κριμαίας και της ελληνικής περιοχής αναφέρουν τα ρωσικά ΜΜΕ.
Ο Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης, E.Λαμπράκης δήλωσε σχετικά:
"To ενδιαφέρον μας είναι πολύ σοβαρό. Μπορούμε να συνεργαστούμε σε πολλές περιοχές λαμβάνοντας υπόψιν ότι η πόλη έχει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια που επιτρέπει την ανταλλαγή αγαθών παρακάμπτοντας Βόσπορο και Δαρδανέλια. Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει ενεργειακός σύνδεσμος με τρεις αποθήκες πετρελαίου, σταθμός LNG (Τερματικός σταθμός Υγροποιημένου φυσικού αερίου) και αιολική ενέργεια. Μπορούμε να ανταλλάξουμε τεχνολογίες με την Κριμαία. Επιπλέον ο Έβρος είναι μια περιοχή με πολύ ανεπτυγμένη αγροκτηνοτροφία. Τρέφει σχεδόν ολόκληρη την Ελλάδα. Μπορούμε να δούμε τι χρειάζεται το κάθε μέρος και να προχωρήσουμε σε ανταλλαγή αν είναι απαραίτητο".
Υπενθυμίζουμε ότι αναμένεται να κατασκευαστεί ο πλωτός σταθμός LNG του ομίλου Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη.
Via
Yuriy Sentyurin. Δεν ήταν λοιπόν διόλου τυχαία η υπογραφή των τριών εταιριών καθώς συφώνησαν επί του πρακτέου για την κατασκευή του ρωσικού "νότιου διαδρόμου" από τα βουλγαρικά σύνορα μέχρι την Ιταλία! Φυσικά εταιρείες σαν την Gazprom και την Edison που είναι κολοσσοί δεν θα προχωρούσαν σε τέτοια συμφωνία εάν δεν γνώριζαν ότι κάτι αλλάζει στην βουλγαρική πλευρά. Ο Ρώσος υπουργός ενέργειας είπε "οι Βούλγαροι εταίροι ενεργά θέτουν το ζήτημα της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων για τον South Stream τουλάχιστον αυτή η πληροφόρηση έφτασε στο υπουργείο μας". Σημειώνεται ότι μόλις χθες ο Σέρβος πρόεδρος Τόμισλαβ Νίκολιτς δήλωσε ότι "ελπίζω να πραγματοποιηθεί ο South Stream παρά την πρότερη ακύρωσή του". Ούτε αυτή η δήλωση ήταν τυχαία, το πολιτικό timing έχει πάντοτε πρώτιστη σημασία και προπαντώς σημειολογία. Θυμίζουμε ότι η Ρωσία τον Δεκέμβριο του 2014 λόγω της αρνητικής στάσης της ΕΕ ανακοίνωσε την απόρριψη του "South Stream" Ο αγωγός θα περνούσε από τις Βουλγαρία, Σερβία και Ουγγαρία. Αντίθετα την θέση του πήρε η νέα χάραξη του Turkish-Greek Stream ο οποίος θα περνούσε από την Τουρκία και από τον Έβρο θα συνέχιζε μέσω του ελληνικού εδάφους. Αυτό το σχέδιο όμως ακυρώθηκε, λόγω της απερίσκεπτης ενέργειας της Τουρκίας να καταρρίψει το ρωσικό μαχητικό στον συριακό ενάεριο χώρο (έκτοτε τα τουρκικά μαχητικά αποφεύγουν να πετάξουν στα συριακά σύνορα από τον φόβο της άμεσης κατάρριψης) Πρόκειται λοιπόν για το πρώτο ρεαλιστικό βήμα που γίνεται τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση της αναβίωσης του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI και το οποίο μπορεί να καταστήσει δυνατή την υλοποίηση της περίφημης νότιας διαδρομής για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη δηλαδή ο ITGI θα λειτουργήσει σαν κομμάτι του South Stream. Την ελληνική εταιρεία αερίου εκπροσώπησε ο διευθύνων σύμβουλος Θόδωρος Κιτσάκος, ενώ για την Gazprom έδωσε το παρών ο ισχυρός άνδρας Alexey Miller αλλά και ο διευθύνων της Edison Marc Benayoun.
Είχε προηγηθεί της τελετής υπογραφής του μνημονίου συναντηση του Miller με την υπουργό οικονομικής ανάπτυξης της Ιταλίας Federica Guidi, ενώ το παρών έδωσε και ο γενικός γραμματέας ΔΟΣ του ΥΠΕΞ Γ. Τσίπρας.
Η συμμετοχή στο εγχείρημα του αγωγού δύο μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών όπως η ΔΕΠΑ και η Edison δημιουργεί το απαραίτητο έδαφος, ώστε, σε αντίθεση με άλλες προσπάθειες που καταβλήθηκαν στο παρελθόν, το έργο να εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγκρίσεις και να παρακάμψει εμπόδια που στο παρελθόν δεν επέτρεψαν σε ανάλογα σχέδια να προχωρήσουν.
Όπως αναφέρει η κοινή ανακοίνωση που εκδόθηκε από τις τρεις εταιρείες, ΔΕΠΑ, Edison και Gazprom, η συμφωνία αποτυπώνει το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία – μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία.
Για το σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη προτίθενται να εκμεταλλευθούν και αξιοποιήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό το έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon. Το σημερινό τηλεφώνημα του Ρώσου προέδρου Β.Πούτιν στον Α.Τσίπρα μόνο εθιμοτυπικό δεν ήταν καθώς ήθελε να τον ενημερώσει για την αλλαγή πολιτικής που κυοφορείται στην Βουλγαρία ως προς το σχέδιο της "νότιας διαδρομής". Η συμφωνία αποτελεί άμεση απειλή για τον αγωγό που προέρχεται από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας και Ελλάδας και καταλήγει στην ιταλική περιοχή της Απουλίας Η αλήθεια είναι ότι το χάος στη Λιβύη, σε συνδυασμό με την έναρξη στρατιωτικής επέμβασης του ΝΑΤΟ στην χώρα αυτή, θα μείωνε σημαντικά τον εφοδιασμό σε πετρέλαιο της χώρας, ενώ η ιταλική ζήτηση για φυσικό αέριο είναι σχετικά ανεξέλεγκτη. Έτσι οι Ιταλοί αναγκαστικά θα σκεφτούν τον εαυτό τους όπως και πρέπει να κάνει ο καθένας. Στο επίκεντρο του νέου γύρου των δραστηριοτήτων της Gazprom στη νότια Ευρώπη ευρίσκεται και η Βουλγαρία όπου προωθείται νέα ενεργειακή συμμαχία. Στη Βάρνα, προβλέπεται η κατασκευή ενός νέου κόμβου φυσικού αερίου. Η Ελλάδα έχει προσφέρει στην Ρωσία την τεράστια γεωστρατηγική δυνατότητα πρόσβασης προς τη Μεσόγειο Θάλασσα, και παράκαμψης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και αποφυγή των τουρκικών "ορέξεων" (δείτε σχετικά πατώντας ΕΔΩ) Σε περίπτωση επιδείνωσης των σχέσεών της Ρωσίας με την Τουρκία, η Ελλάδα θα απομείνει ως κύρια χώρα διέλευσης των ρωσικών εμπορευμάτων. Η πρόταση αυτή πραγματοποιήθηκε ως γνωστό από το Εμπορικό Επιμελητήριο του Έβρου. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Επιμελητήριο , τα ρωσικά φορτία μπορούν να παραδοθούν σε ένα από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας ( Βουλγαρία) και στην συνέχεια θα μεταφέρονται δια ξηράς προς την Μεσόγειο Θάλασσα. Μπορούμε να εργαστούμε μαζί σε διαφορετικές περιοχές λαμβάνοντας υπόψιν ότι η πόλη έχει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια που επιτρέπει να παρακαμφθεί ο Βόσπορος και τα Δαρδανέλλια" είπε ο Ευάγγελος Λαμπράκης, Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης στο RIA Novosti το οποίο σημειώνει πως η Αλεξανδρούπολη είναι η πρωτεύουσα του νομού Έβρου. Το βασικό σχέδιο είναι να μεταφέρονται με φορτηγά τα εμπορεύματα στην Αλεξανδρούπολη και μετά να φορτώνονται σε πλοία και να πηγαίνουν στα λιμάνια προορισμού τους, παρακάπτοντας τα Δαρδανέλλια.
Η διοίκηση της Συμφερόπολης και το Εμπορικό Επιμελητήριο του Έβρου υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας που στοχεύει στην ανάπτυξη των κοινωνικο-οικονομικών και εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Κριμαίας και της ελληνικής περιοχής αναφέρουν τα ρωσικά ΜΜΕ.
Ο Δήμαρχος της Αλεξανδρούπολης, E.Λαμπράκης δήλωσε σχετικά:
"To ενδιαφέρον μας είναι πολύ σοβαρό. Μπορούμε να συνεργαστούμε σε πολλές περιοχές λαμβάνοντας υπόψιν ότι η πόλη έχει ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια που επιτρέπει την ανταλλαγή αγαθών παρακάμπτοντας Βόσπορο και Δαρδανέλια. Η Αλεξανδρούπολη μπορεί να γίνει ενεργειακός σύνδεσμος με τρεις αποθήκες πετρελαίου, σταθμός LNG (Τερματικός σταθμός Υγροποιημένου φυσικού αερίου) και αιολική ενέργεια. Μπορούμε να ανταλλάξουμε τεχνολογίες με την Κριμαία. Επιπλέον ο Έβρος είναι μια περιοχή με πολύ ανεπτυγμένη αγροκτηνοτροφία. Τρέφει σχεδόν ολόκληρη την Ελλάδα. Μπορούμε να δούμε τι χρειάζεται το κάθε μέρος και να προχωρήσουμε σε ανταλλαγή αν είναι απαραίτητο".
Υπενθυμίζουμε ότι αναμένεται να κατασκευαστεί ο πλωτός σταθμός LNG του ομίλου Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη.
Via
Post A Comment
Δεν υπάρχουν σχόλια :